اکبر مهدی ئی

اکبر مهدی ئی

اعتبار رنگ در قالیهای دستبافت ایرانی

تلفن تماس : ۰۹۱۳۱۱۹۰۸۵۳

 

بنام خالق هنر
درسال 1333 درشهر اصفهان به دنیا آمدم. در سن 11 سالگی آموختن نقاشی فرش را آغاز کردم و پس از طی دوران ابتدائی در سال 1348 به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان راه یافتم و در حد توان و استعداد خویش در شرایط محدود آن روز از خرمن هنر استادان عالی مقامی چون آقایان : استاد جزی زاده و استادجواد رستم شیرازی در سال اول عمومی استفاده کردم و سال بعد رشته مینیاتور را برگزیدم در این سالها ریاست هنرستان را مرحوم آقای ابوعطا بر عهده داشتند. هنر قالیبافی را به عنوان میراث پدری از خانه کودکی به همراه نیاورده ام بلکه از همان روزگار خرد سالی با تلاش و مداومتی عاشقانه از شاگردی مکتب استاد ، این دانش را تحصیل کرده ام.

دوسال بعد به ناچار هنرستان را ترک گفتم چرا که در خانواده ای متوسط متولد شده بودم. پدرکه خود نیز از هنرزریبافی بهره مند بود مرا جهت تج رب ه اندوزی بیشتر و استفاده س ریعت ر از تحصیل درآمد به مغازه نقاشی فرش استاد ارجمندم مرحوم رحمت ا… شادمان فرستاد و تا سال 1354 افتخار شاگردی و خدمت ایشان را داشتم. به تشویق ایشان در دبیرستان شبانه هراتی تحصیلات متوسطه را ادامه دادم و در سال 1355 دیپلم ادبی دریافت کردم.

گفتنی است از سال 1350 به بعد در زمینه بافت فرش نیز فعالیت خود را شروع کرده بودم و این امر نیز به من مجال می داد که وسیر تر به دنیای فرش نگاه کنم و با اجرای طراحی و رنم آمیزی و در اختیار قراردادن انواع نقشه های فرش در سبکها و ابعاد و شیوه های نوین و ابداعی به بافندگان زبر دست وظیفه خود دانستم به همکاری و مساعدت با تولیدکنندگان برتر و با تجربه در قالیبافی ادامه داده و تداوم این کارسبب شد که در طراحی و رنم آمیزی و نقطه چینی نیز مهارت خاش و شیوه و اسلوبی وی ه پیدا کنم که رفته رفته کار مرا از دیگران متمایز کرد و خوب یا بد این مجال را داد که از رنگهای زنده تر و نقاشی مأنوس تر و نزدیک به طبیعت آگاهانه تر سود جویم. طی س اله ا همکاری خود با م راک ز آموزشی و علمی و دانشگاه ها توانسته افتخارات بسیاری در زمینه طراحی و نقاشی قالی کسب نمایم ؛ از آن جمله میتوان به طراح و نقش پرداز برگزیده در جشنواره شانه لورین در سال 1380 و دریافت لوح تقدیر ، اخذ مدرک درجه یک هنری )دکتری ( ، دیپلم افتخار و تندیس برترین های قالی های شهری و هنری قالیبافی ایران در سه دوره ی متوالی اشاره کنم که آن را برای خود بهترین تقدیر می دانم و تا امروز در اهم گالری ها و موزه ها و کلکسیونهای داخل و خار ایران دارای آثار ارزنده و با ارزشی می باشم . در این راه خود را صادقانه رهین زحمات و تلاش های پیگیر پدر و مادری دلسوز و برادری مهربان و صبر و تحمل بی نظیر هم سری شای سته و هنرمند که بار زندگی مرا بر دوش دارد می دانم و شادمانه و با افتخار فرزندان عزیزم نیز راهم را ادامه خواهند داد.

» همتم بدرقه راه کن ای طایر قدس که درازاست ره منزل و من نوسفرم «