احسان حاجی آقامعمار، هنرمند سازنده نشان دست خلاق ویژه نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی

احسان حاجی آقامعمار، هنرمند سازنده نشان دست خلاق ویژه نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی

احسان حاجی آقا معمار هنرمند مجسمه ساز اصفهانی است که شش سال است به صورت حرفه ای به این هنر می پردازد.این هنرمند خلاق این روز ها مشغول به طراحی و ساخت نشان دست خلاق نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران است. این تندیس عالی ترین نشان این حوزه در عرصه ملی و بین المللی است که قرار است به هنرمندانی اهدا شود که سال هاست در راستای توسعه و غنی سازی صنایع دستی تلاش کردند .

احسان حاجی آقا معمار سازنده نشان دست خلاق در توضیح اینکه طرح اولیه این نشان از کجا نشات گرفته گفت:هنگامی که ساخت نشانه جهانی دست خلاق به من سپرده شد تفکر اولیه بر این بود که به دنبال یک اسطوره مشترک در تمامی تمدن ها، ادیان و فرهنگ ها باشیم تا بار مثبت معنایی را به مخاطب القا کند.طبق مطالعات و بررسی هایی که در زمینه اسطوره شناسی داشتم به نشانه دست همسا یا خمسه رسیدم.

 

این هنرمند با اشاره به اینکه نماد دست خلاق، وحدت دو دست را نشان میدهد گفت : در قسمت میانی تندیس دست خلاق از نماد اسلیمی طرح گلدانی استفاده کردیم که در نشانه شناسی به معنای منبع  آفرینش است.

در قسمت بالای تندیس دسته های گلدان به سر سیمرغ متصل میشود که مفهوم رسیدن به اوج کمال و سعادت را نشان می دهد.

وی در ادامه گفت:در قسمت پایه تندیس نماد قوس نمایان است.این نشان علاوه بر اینکه نماد شهر اصفهان است به معنای تذهیب نفس و جدال همیشگی انسان با اهریمن درون و نیز خلق ماندگار است.

احسان حاجی آقا معمار در پایان گفت:برگزاری هر نوع جشنواره ای در سطح بین المللی باعث تعامل بیشتر فرهنگی میان کشور ها و تبادل تکنیک ها میشود.جشنواره بین المللی صنای دستی نیز باعث پویایی این عرصع خواهد شد و نیروی محرکی برای ارتقای کیفیت آثار هنری ، شناخت بیشتر هنرمندان گمنام و نیز توجه به هنر های کم رونق است.