معاون صنایع ‌دستی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کشور در مراسم نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی که در کاخ نیاوران برگزار شد، در رابطه با انتخاب اصفهان برای برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی صنایع‌دستی گفت: «اصفهان بخاطر تمام ظرفیت‌هایی که در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی برای اهالی این خانواده، مثل تعداد کارگاه‌های صنایع دستی، تعداد شاغلین، تعداد فروشگاه‌ها، هنرمندان، پیشکسوتان و تعداد رشته‌های فعال صنایع دستی این حوزه را برجسته‌تر می‌کند و اینکه اصفهان اولین شهر جهانی ایران و دومین شهر جهانی صنایع دستی در دنیا است».

اصفهان؛ شهر خلاق و هم شهر جهانی صنایع دستی

او اضافه کرد: «اصفهان این قابلیت را داشته بخاطر تمام جاذبه‌هایی که در حوزه گردشگری و میراث فرهنگی کشور به خودش اختصاص داده تا بتواند بعنوان یک مکان مناسب برای برگزاری جشنواره بین‌المللی صنایع دستی انتخاب شود. عزیزانی که مایل هستند در این جشنواره شرکت کنند بخاطر تمام قابلیت‌های مضاعف اصفهان به این شهر بیایند. هم در جشنواره شرکت بکنند و هم زیبایی‌های این شهر در حوزه میراث فرهنگی و گردشگری را نظاره‌گر باشند.

اصفهان؛ شهر خلاق و هم شهر جهانی صنایع دستی است و این جشنواره با حمایت، سازمان‌ شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان، مدیران شهری و هنرمندان حوزه صنایع دستی برگزار می‌شود. انشاءالله با یک نگاه و ظرفیت‌سازی هم‌افزایی بتوانیم این جشنواره بین‌المللی را برگزار بکنیم. این موضوع ماحصل چندین ماه برنامه‌ریزی و هم‌اندیشی بین این وزارتخانه، اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان اصفهان، شهرداری اصفهان و بخش خصوصی صورت پذیرفته است.»

امیدوار به صادرات در حوزه صنایع دستی

معاون صنایع‌ دستی کشور با تاکید به تلاش برای رسیدن به جایگاه اول صادرات صنایع دستی افزود: «دوستان ما در یک اتاق چشم‌اندازی تعریف می‌کنند کاملاً واضح است که هر طرحی در ابتدا و آغازش مثل بذری می‌ماند که با یک حوصله از آن باید مراقبت و رسیدگی کرد تا بذر به آن درخت و میوه اصلی منتج شود. داستان ما هم همین است این جشنواره شروع یک روندی است که ما امیدواریم پایانش بتواند به اتفاق خیلی خوبی هم در حوزه ترویج صنایع دستی و در حوزه صادرات این صنایع ختم شود.»

نگاه حمایتی از جانب همه ارگان‌ها

دکتر محمودیان درباره برنامه حمایتی دوران کرونا چنین می‌گوید: «بعد از حمایت‌هایی که دولت بعنوان بسته‌های حمایتی کرونا داشت توانستیم یک هم‌افزایی با سایر دستگاه‌ها داشته باشیم و از ظرفیت‌های آنها استفاده کنیم. مثل بنیاد کرامت‌ها، آستانه قدس رضوی، بنیاد برکت، بیناد احسان، سازمان اقتصادی کوثر و این همکاری و نگاه حمایتی از جانب همه ارگان‌ها و این ظرفیت‌سازی‌ها ما به فال نیک می‌گیریم تسهیلات کم‌ بهره‌ای که توانستیم بدهیم یا گاهاً تسهیلات بلاعوضی که توانستیم بدهیم، بسته‌ای معیشتی که بتوانیم بدهیم البته که اینها فقط یک بخش اندکی می‌تواند جبران مافات و جبران خسارت‌ها بکند.»

با یک دید حمایتی این کار را انجام داده‌ایم

او با تاکید اینکه تمامی توان وزارتخانه این است که بتواند اندکی از مشکلات این عزیزان را حل کند، گفت: «نمایشگاه ملی مجازی صنایع دستی که بدون هیچ هزینه‌ای وزارت راه‌اندازی کرده و همه عایدی آن به خود صنعت‌گران برمی‌گردد، نشان دهنده این است که واقعاً با یک دید حمایتی این کار را انجام داده‌ایم تا اگر نمایشگاه بازارچه فیزیکی نداریم، بتوانیم در محیط مجازی این کار انجام دهیم. همین رویدادی که امروز شما شاهدش بودید که انشاءالله بتوانیم سال آینده در دستور کار بصورت جدی و یک مقداری امن‌تر شدن فضا به جهت کرونا داشته باشیم. همه اینها تلاش‌‌هایی است که داریم به جهت منعطف‌تر شدن محیط کسب و کار و با یک نگاه تسهیل‌گرایانه برای صنعت‌گران و هنرمندان ما انجام می‌دهیم.

منبع:توریسم پرس