دبیرجشنواره صنایع دستی ایران در برنامه زنده هشت بهشت از چگونگی برگزاری جشنواره در اصفهان می گوید

نصیر ملت دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران در برنامه زنده هشت بهشت از سیمای اصفهان حضور یافت و ضمن معرفی این جشنواره ازچگونگی برگزاری آن در اصفهان گفت.

نایب رییس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه متاسفانه سیاست مداران اصفهان در گذشته مسیر توسعه این شهر را مبتنی برصنعت قرار داده بودند، تاکید کرد: نصف جهان سرشار ازهنرمندانیست که سرانگشتشان شالوده ای از هنرهای بی نظیر است که هریک میتوانند راهگشا و توسعه بخش باشند.

ملت افزود: بها ندادن به این حوزه عاملی برای صادرات بی رویه صنایع دستی کشورمان شده است ،درهمین راستا اولین گام جهت برگزاری نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران برداشته شد و اصفهان به عنوان دومین شهرجهانی صنایع دستی میزبان این جشنواره شد.

وی در پاسخ به سوال مجری برنامه هشت بهشت درباره اینکه چرا اصفهان میزبان این جشنواره شد گفت: اصفهان دومین شهر صنایع‌دستی در جهان و اولین شهر صنایع‌دستی در کشور است و صنایع‌دستی بار توسعه را در کشور بر دوش می‌کشد، چهار هزار هنرمند صنایع‌دستی به‌صورت گروهی، ۲۱ هزار هنرمند به‌صورت فردی، ۴۰ هزار هنرمند در تولید مواد اولیه و حدود ۶۰ هزار نفر در حوزه صنایع‌دستی و صنایع مرتبط با آن در اصفهان مشغول‌اند.

دبیرشهرجهانی صنایع دستی ادامه داد:با توجه به نگاه سنتی شهرداری‌ها برای تأمین درآمد پایدار از محل عوارض ساختمانی، نیاز به تغییر دیدگاه و رویکرد برای ایجاد درآمد پایدار احساس می‌شود و باید با توجه به توانمندی و پتانسیل شهرها این مهم محقق شود، چراکه شهر اصفهان با سابقۀ درخشان در فرهنگ، هنر و گردشگری، قابلیت تصمیم سازی و سیاست‌گذاری و بهره‌مندی توأمان از این توانمندی‌ها را داراست.
ملت اذعان داشت: کشورهای عضو اکو، خواهرخوانده‌های شهر اصفهان، شهرهای خلاق، هنرمندان به نام جهانی و پیشکسوتان هنر ایران‌زمین در این جشنواره حضور دارند و سیاست‌گذاری جشنواره بر مبنای برنامه‌ریزی برای معرفی هنرمندان به شبکه‌های ارتباطی، برای هم‌افزایی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود است.

دبیرجشنواره صنایع دستی یادآورشد: نام‌گذاری ۲۶ چهار راه و پل منتهی به زاینده‌رود به نام صنایع‌دستی اصفهان، به‌منظور احداث گذر صنایع‌دستی، مورد استقبال شورای جهانی صنایع‌دستی قرار گرفته و لزوم احداث موزه اختصاصی صنایع‌دستی نیز در شهر احساس می‌شود.

وی در خصوص بخش های مختلف جشنواره بین المللی صنایع دستی اظهارداشت: این جشنواره درنظر دارد ۶ هنرمند پیشکسوت در سطح بین المللی( ۳نفر از داخل کشور و۳ نفر خارج از ایران) را به جهانیان معرفی کند ،مسابقه ملی فرش، مسابقه ملی طراحی فرش دستبافت، مسابقه طراحی خلاقانه صنایع‌دستی، مسابقه ملی طراحی پوشاک، مسابقه ملی بسته بندی صنایع‌دستی ،استارت آپ های صنایع دستی و چندین نشست وکارگاه علمی دیگر برنامه های این جشنواره هستند.

وی با اشاره به اینکه برگزاری اجلاس مشترک شهرهای جهانی و خلاق صنایع دستی از دیگر بخش‌های جشنواره بین‌المللی صنایع دستی در اصفهان خواهد بود، اظهار کرد: سال گذشته اجلاس جهانی صنایع دستی به خاطر بیماری کرونا برگزار نشد و امسال همزمان با جشنواره اجلاس به صورت مجازی برگزار می‌شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: ۱۴ شهر جهانی در ایران داریم و از همه شهرها و نمایندگان دعوت کرده‌ایم تا به صورت مجازی در نشست روز پایانی حضور داشته باشند، همچنین نشست‌های علمی و کارگاه‌های تخصصی در کنار جشنواره برگزار می‌شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی صنایع دستی ایران افزود: کشورهای عضو اکو و خواهرخوانده‌های شهر اصفهان هم در این نشست حضور دارند و برای مشارکت آنها به صورت مجازی برنامه‌ریزی شده است.
وی در پایان صحبت های خود در برنامه هشت بهشت اظهارداشت: تاریخ برگزاری جشنواره از ۲۶ لغایت ۲۹ تیرماه، به تاریخ ۱۰ لغایت ۱۳ مرداد ۱۴۰۰ موکول گردید و هنرمندان تا ۲۵ تیر مهلت دارند اثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند.