اساتید و پژوهشگران در هم‌اندیشی بررسی نظام آموزشی صنایع‌دستی با صنایع خلاق، ضمن بررسی نقاط قوت و ضعف برنامه‌های آموزشی این حوزه، تاکید دارند: صنایع‌دستی نیازمند آموزش «هنرمند خوداشتغال» و از آن مهمتر «هنرمند کارآفرین» است.

درنشست هم‌اندیشی بررسی نظام آموزشی صنایع‌دستی با صنایع خلاق مطرح شد:از ضرورت های مهم آموزشی در حوزه صنایع دستی ارتقا نگرش و مراجع بالادستی برنامه ریزی و سیاستگذاری و سرمایه گذاری کلان (خصوصا میان‌رشته‌ای) است، از طرفی برای ارتقا دانش در همه وجوه مرتبط با آموزش صنایع دستی باید پژوهش‌های گسترده‌ای انجام و نتایج آن در اختیار مدیران حوزه دانشگاهی و اجرایی قرار داده شود.

در ادامه مطرح شد:در حوزه صنایع دستی، پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، شناسایی و معرفی و شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی برگزاری نمایشگاه ها وجشنواره های بین المللی صنایع دستی و حضور در مسابقات و جشنواره های داخلی و خارجی ، گام ها و اقدامات بسیار ارزشمند و اثربخشی در بروز و ظهور صنایع خلاق در تولیدات صنایع دستی است که انجام شده و باید تقویت شود.

عضو هیات علمی رشته صنایع دستی دانشگاه الزهرا (س) اذعان دارد: اولویت برای تحول در نگرش و تغییر افق فکری در حوزه صنایع دستی ایجاب می کند که با الگوهای نو، موفق و تناسب یافته با جهان امروز و نیازهای آن آشنا شویم، همچنین می بایست روابط آموزشی و پژوهشی با مراکز خارجی و بین المللی و روابط تجاری و اقتصادی با بازارها اقتصادی از عرضه و تقاضا صنایع دستی برقرار شود و در نهایت برنامه های مشارکتی و چند سازمانی چه داخلی و چه خارجی طراحی و اجرا کنیم تا به مرحله صنایع خلاق در صنایع دستی وارد شویم.

صنایع خلاق به چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع محصولات و خدمات اطلاق می شود که خلاقیت و سرمایه فکری را برای ارزش آفرینی در ماده اولیه بکار می گیرد؛ گردش مادی صنایع خلاق در جهان حدود ۲هزار و ۷۰۰ میلیون دلار برآورد شده است که متاسفانه ایران از این بازار سهم چندانی ندارد؛ شبکه شهرهای خلاق در سال ۲۰۰۴ توسط یونسکو ایجاد شد.

اصفهان، نخستین و یکی از چهار شهر ایرانی عضو شبکه شهرهای خلاق دنیاست که مسئولان و کارشناسان تاکید دارند این امر، فرصتی گرانبها برای رونق گردشگری مبتنی بر صنایع دستی همراه با خلاقیت و نوآوری است.

نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران که برای اولین بار در اردیبهشت ماه 1400به میزبانی اصفهان برگزار میشود ونشان دست خلاق،فرصتی گران بها برای فعالان حوزه صنایع دستی خواهد بود که با بهره گیری ازهنر دست هنرمندان ارزش آفرین صنایع دستی الگوهای مناسبی در جهت رشد و توسعه این صنعت بیابند.

منبع:ایرنا