به گزارش دبیرخانه برنامه توسعه زیست بوم شرکت های خلاق معاون علمی وفناوری ریاست جمهوری،هنگامی که صحبت از اقتصاد مقاومتی می­شود، اندیشمندان و محققین برای این اقتصاد، خصوصیاتی را برمی­شمرند که مهم ترین آنها عبارت است از:تاب­ آوری در مقابل عوامل بیرونی،مردم ­بنیاد و متکی به ظرفیتهای مردمی،بهره ­ور در استفاده از منابع داخلی ، درون­زا و برون­گرا،دانش­بنیان وعدالت ­محور ومهم تر ازهمه،ایران ساخت.

از سوی دیگر در دو دهه اخیر با طیف جدیدی از صنایع و فناوری­های نرم مواجه هستیم که در ذیل عنوان کلی «صنایع خلاق» نامگذاری شده­اند. بر این اساس، صنایع خلاق، به چرخه هایی از خلق، تولید و توزیع کالاها و خدمات اطلاق می­شود که خلاقیت و سرمایه فکری را به عنوان ماده خام به کار می­گیرد.

صنایع خلاق ، صنایعی هستند که اساس آنها ایجاد و انتشار دانش و اطلاعات است و در طی زمان و با انقلاب فناوری اطلاعات و ارتباطات فرهنگی چون سینما ، نرم افزار ، موسیقی ، پویا نمایی ، بازی رایانه ای و… ظهور می یابد. با این رویکرد، صنایع خلاق صنایعی محسوب می شوند که اصل و ریشه خود را از خلاقیت، مهارت و استعداد افراد گرفته اند و پتانسیل تولید ثروت و شغل آفرینی را دارند.

در دنیای هنر این مؤلفه از جایگاه و موقعیت خاص‌تری برخوردار است و زمینه مناسبی برای خلق آثار هنری ماندگاری را فراهم آورده است. برای نمونه در کشور ما در کنار پدیده‌های متعدد هنری و فرهنگی موجود، یکی از بهترین حوزه‌هایی که نشان‌دهنده خلاقیت بومی مردم این مرز و بوم است، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است. عرصه‌ای متنوع که حضور پررنگ خلاقیت در آن، هم باعث تنوع فرم و زیبایی آثار شده و هم تنوع تحسین‌برانگیزی در کاربرد آنها به وجود آورده است.

به گفته بسیاری از هنرمندان این حوزه، برای ایجاد خلاقیت در صنایع دستی نمی‌توانیم به گونه‌ای خلق کنیم که با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی جامعه هم خوانی نداشته باشد ،نمی‌توان هر آثاری را خلق و به مردم ارائه کرد چراکه صنایع دستی هرکشور ساختار فرهنگی آن را نشان می‌دهد.

صنایع دستی خلاق در طی نظرسنجی‌هایی که ازمردم انجام شده چیزی است که یک رویکرد کاربردی داشته باشد، اما هنرمندان خلاقیت را در غالب رنگ یا تلفیق دوهنر ایجاد می‌کنند.

در حوزه صنایع دستی، پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، شناسایی و معرفی و شهر و روستاهای ملی و جهانی صنایع دستی برگزاری نمایشگاه ها وجشنواره های بین المللی صنایع دستی و حضور در مسابقات و جشنواره های داخلی و خارجی ، گام ها و اقدامات بسیار ارزشمند و اثربخشی در بروز و ظهور صنایع خلاق در تولیدات صنایع دستی است که انجام شده و باید تقویت شود.

اصفهان، نخستین و یکی از چهار شهر ایرانی عضو شبکه شهرهای خلاق دنیاست که مسئولان و کارشناسان تاکید دارند این امر، فرصتی گرانبها برای رونق گردشگری مبتنی بر صنایع دستی همراه با خلاقیت و نوآوری است.

نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران که برای اولین بار در اردیبهشت ماه 1400به میزبانی اصفهان برگزار میشود ونشان دست خلاق،فرصتی گران بها برای فعالان حوزه صنایع دستی خواهد بود که با بهره گیری ازهنر دست هنرمندان ارزش آفرین صنایع دستی الگوهای مناسبی در جهت رشد و توسعه این صنعت بیابند.

“نشان دست خلاق” از گزینه های بسیار عالی در سال جدید خواهد بود که به عنوان نشان به برگزیدگانی که در نخستین جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران شرکت می کنند داده می شود. به گفته علی‌اصغر مونسان، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این جایزه همچون “اسکار” صنایع دستی در جهان خواهد بود.