تندیس همای زرین

برای شرکت در مسابقات متقاضی می بایست ابتدا در قسمت عضویت در سایت ثبت نام کرده و پس از آن با استفاده از نام کاربری (ایمیل یا شماره موبایل ) و رمز عبور ثبت نامی نسبت به تکمیل اطلاعات اثر و بارگذاری عکس و فیلم آن اقدام نماید.

تندیس همای زرین و شرایط دریافت تندیس

بدون شک یکی از افتخارات هر ملت و کشوری، صنایع بومی و دستی آن است. صنایع دستی، مجموعه هنرهای اصیل، بومی و مردمی هر کشور است که ریشه‌های عمیق و استوار در اعتقادات آداب، عادات، رسوم، سنن و در مجموع فرهنگ معنوی جامعه دارد و نمایشگر فرهنگ و تمدن اقوام بوده است. میراثهای فرهنگی و هنری که در طول قرون به آیندگان منتقل می‌گردد دارای ارزش معنوی زیاد بوده و بر پشتوانه های فرهنگی هنری گذشتگان بنا شده است.

امروزه هنرهای سنتی و صنایع دستی بعنوان یکی از مهمترین مولفه‌های فرهنگ بومی و تولید ملی کشورها و نقش و جایگاه اقتصادی آن، به دلیل ماهیت و ویژگی‌هایی که دارد، با چالش‌هایی جدی مواجه گردیده است. این شرایط دست‌اندرکاران و حامیان فرهنگی را بر آن داشته تا به منظور صیانت از حقوق تولیدکنندگان صنایع دستی و استمرار و ادامه حیات آن تدابیری بیندیشند.

دبیرخانه جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با عنایت به اهمیت این هنر-صنعت، به ویژه نقش و جایگاه اقتصادی آن مصمم به برگزاری برنامه تندیس همای زرین شد. در همین راستا، دستورالعمل حاضر تدوین و در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌گیرد.

تعاریف

صنایع دستی: صنایع دستی ایران مجموعه ای از صنایع هنری و سنتی است که با محوریت خلاقیت، ذوق و زیبایی‌شناسی با بهره‌ گیری از مواد اولیه قابل دسترس تولید می شود و فرآیند ساخت و تولید محصولات به صورت فردی یا گروهی، عمدتاً با دست و با کمک ابزار مورد نیاز انجام می گیرد.

فرهنگ: مجموعه‌ای از آداب و رسوم، آئین ها، علم، هنر، دانش و باورهای یک جامعه است.

معیارهای مرغوبيت: استفاده از مواد اولیه طبیعی، کیفیت مطلوب در ساخت ،اجرا و پرداخت نهایی محصول، رعایت کلیه نکات ایمنی و بهداشتی محصول، تناسب مواد مصرفی در ساخت محصول با کاربرد مورد انتظار از محصول، توانایی محصول در تامین نیازهای مادی و معنوی استفاده کنندگان است.

نوآوری و خلاقیت: به کارگیری ایده‌های نوین در طراحی، تولید، عملکرد و فرآوری مواد

اصالت: عدم به کارگیری طرح‌های غیر ایرانی و حفظ هویت فرهنگی و ارزش‌های زیبایی شناسی اصیل ایرانی
حقوق معنوی هنرمندان: حقوق پدید آورنده شامل حق انحصاری نشر و پخش و عرصه و اجرای محصول و حقوق بهره برداری مادی و معنوی از نام و محصول اوست. حقوق معنوی پدید آورنده محدود به زمان و مکان نیست و غیر قابل انتقال است.

فن‌آوری و ساخت: تکنیک خلاقانه به منظور بالا بردن سطح کیفیت و مرغوبیت کالا
دبیرخانه جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران: مرکز اجرای تصمیمات، با هدف انسجام، ایجاد وحدت رویه و هماهنگ سازی اقدامات میان ارکان برنامه، با وظایفی چون برنامه‌ریزی جهت فعالیت های اجرایی برنامه، ارزیابی برنامه‌های برگزار شده، برگزاری نشست ها و …

برنامه تندیس همای زرین در رشته های زیر برگزار می گردد:

قلمزنی، قفل سازی، ملیله سازی، زیورآلات سنتی، منبت چوب، معرق چوب، خاتم سازی، قالی­بافی، گلیم­‌بافی، زیلوبافی، رودوزی­های سنتی، مصنوعات چرم، گیوه‌­بافی، قلمکار، سفالگری، شیشه­‌گری سنتی، میناکاری، نگارگری، آینه­‌کاری، حجاری سنتی.

شرایط شرکت در مسابقه  :

1 _ آثار می­بایست مبتنی بر شیوه های تولید دستی خلق شده باشد و مهم ترین شاخص انتخاب آثار ، وجوه متمایز صنایع دستی از لحاظ طراحی، کیفیت اجرا، اصالت، هویت، خلاقیت و نوآوری باشد.

2 _ استفاده از مواد اولیه مرغوب در تولید

3 _ حفظ حقوق مالکیت معنوی در طراحی و تولید

4 _ توجه به کیفیت مطلوب اثر در فرآیند تولید و محصول نهایی

5 _ رعایت طراحی مناسب و اصولی

6 _ صرفا محصولات تکمیل شده (اثر نهایی) قابل قبول هستند.

7 _ هر هنرمند صرفاً مجاز به ارائه 3 اثر در برنامه تندیس همای زرین می باشد.

8 _ در مورد هنرمندان متقاضی شرکت در این برنامه که به صورت گروهی به امر تولیدی صنایع دستی اشتغال دارند، تعداد افراد گروه نباید بیش از 3 نفر باشد . بدیهی است در صورت پذیرفته شدن، گواهی به صورت مشترک برای گروه صادر خواهد شد.

9 _ آثار ارسالی دارای شناسنامه (نام اثر، معرفی تکنیک، مواد مورد استفاده و نام طراح و سازنده اثر) باشد.

10 _ آثار ارسالی باید دارای بسته بندی مقاوم جهت حفظ آثار باشد.

11 _ دبیرخانه برنامه تندیس همای زرین ، مسئولیت صدمات ناشی از ارسال نامطلوب اثر را نمی­پذیرد .

12 _ دبیرخانه برنامه تندیس همای زرین اجازه انتشار و چاپ اطلاعات و مدارک محصول پذیرفته شده را خواهد داشت .

13 _ علاقمندان در جشنواره میبایست تصاویر آثار خود را حداکثر  تا تاریخ 1 مرداد ۱۴۰۰جهت داوری اولیه در سامانه ی دبیرخانه به آدرس www.hifestival.ir  بار گذاری نمایند.(تصاویر می بایست با وضوح بالا و کیفیت حداکثر ۵ مگا پیکسل با پس زمینه مناسب باشند)

14 _  انتخاب آثار در دو مرحله صورت می­پذیرد.

15 _ راه یافتگان به مرحله دوم داوری می بایست اصل اثر خود را در حداکثر تا تاریخ 5 مرداد ۱۴۰۰ به دبیرخانه جشنواره ارسال نمایند .(به منتخبین توسط دبیرخانه جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد )

16 _ به نفر برتر در هر رشته ، تندیس همای زرین، شناسنامه معتبر ملی و هدیه نقدی به ارزش ۲۰ میلیون تومان اهدا میگردد .

17 _ به 10 اثر خلاقانه منتخب در این بخش تندیس همای زرین، شناسنامه معتبر ملی و هدیه نقدی به ارزش ۲۰ میلیون تومان اهدا میگردد .

تبصره 1: بنابر مصوبه شورای عالی داوری در خصوص بندهای 16 و 17 آثاری حائز دریافت تندیس همای زرین می گردند که براساس شاخص های مصوب مربوطه، امتیازات لازم را کسب نموده باشند

تبصره 2 : انتخاب هنرمندان پیشکسوت برگزیده در بخش همای زرین صرفا از بین هنرمندان معرفی شده از طرفمعاونت های صنایع دستی استان ها و بررسی مدارک مربوطه ارسالی براساس شاخض های مصوب هر بخش انجام پذیرفت

تبصره 3 : براساس پیشنهاد هیئت عالی داوری و تایید و تصویب شورای عالی داوری یک جایگاه و مقام ویژه تحت عنوان استاد عالی مقام به بخش های جشنواره اضافه گردید

تبصره 4 : با توجه به کیفیت بسیار بالای آثار ارسالی در بخش فرش دو اثر به عنوان آثار برتر و یک اثر به عنوان اثر خلاق مورد تصویب شورای عالی داوری قرار گرفت

یادآوری : به منظور تجلیل از هنرمندان پیشکسوت به 5 نفر از پیشکسوتان رشته های مذکور نیز هدایای مورد اشاره در ردیف ۳ اهدا میگردد .

18 _ اعلام اسامی نفرات برتر از طریق سایت جشنواره حداکثر تا تاریخ 7 مرداد اعلام یا از طریق دفتر دبیرخانه یا نفرات برتر تماس حاصل میگردد .

آدرس دبیرخانه و شماره تماس:

اصفهان – خیابان ابن سینا – کوچه شماره ۴۳-بقعه شهشهان – خانه تاریخی قزوینی ها

www.hifestival.ir

09162045464

برای شرکت در مسابقات متقاضی می بایست ابتدا در قسمت عضویت در سایت ثبت نام کرده و پس از آن با استفاده از نام کاربری (ایمیل یا شماره موبایل ) و رمز عبور ثبت نامی نسبت به تکمیل اطلاعات اثر و بارگذاری عکس و فیلم آن اقدام نماید.