نشست خبری جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با اصحاب رسانه برگزار شد

نشست خبری جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران با اصحاب رسانه برگزار شد

در راستای برگزاری جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران که با همکاری وزارت میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی ، اداره کل میراث استان و شهرداری اصفهان در روزهای پایانی تیرماه بر پا خواهدشد، نشست خبری با اصحاب رسانه استان اصفهان در سالن جلسات مجموعه فرهنگی باغ زرشک اصفهان برگذار گردید.
در ابتدای این برنامه نصیر ملت دبیر جشنواره با بیان اینکه به دلیل شرایط کرونایی و ورود کشور به پیک پنجم ،جلسه ای در ستاد استانی کرونا برگزار شد اظهارداشت: پیرو این جلسه،جشنواره با دو هفته تأخیر و تاریخ این آن از ۲۶ لغایت ۲۹ تیرماه به ۱۰ لغایت ۱۳ مردادماه سال جاری منتقل شد.
ملت اذعان داشت: تاکید کرد: از ورود ما به شورای شهر تا کنون دغدغه ما تنها وضعیت فعلی شهر اصفهان بوده است اما متأسفانه شرایط توسعه اصفهان و راه آن در گذشته بر مبنای ایجاد توسعه در آن به غلط ورود به صنعت بوده است.

نشان دست خلاق

دبیر شهر جهانی صنایع دستی با اشاره به اینکه: دلیل وضعیت فعلی اصفهان تعیین این راه غلط بوده است، افزود: آلودگی آب و هوا، خشکی زاینده رود، جمعیت بیش از حد ظرفیت و مهاجرت بالای غلط به آن از جمله عواقب تعیین راه غلط توسعه اصفهان در گذشته بوده است، زیرا تعداد زیادی از مردم امید به صنعت باعث شد به این شهر سفر کنند.

ملت به ظرفیت هنرمندان صنایع دستی کلانشهر اصفهان اشاره کرد و افزود: چهار هزار کارگاه صنایع دستی، ۴۰ هزار هنرمند و فعالیت ۶۰ هزار نفر در پیوند با این حوزه، نشانه قابلیت‌های این هنر در اصفهان است که یک سوم صنایع دستی جهان و دو سوم صنایع دستی ایران را در خود جای داده و مهد بسیاری از رشته های خاص است.

وی تاکید کرد: آن چیزی که اصفهان را در تمام دنیا مطرح کرده با وجود جاذبه گردشگری حضور و آثار هنرمندان شاخص آن است و با آسیب شناسی ادوار گذشته شورای شهر به این جمع بندی رسید که تمامی عوامل گردشگری در کنار یکدیگر قرار بگیرند و بر همین اساس، طرح اصفهان ۲۰۲۰ صورت پذیرفت.

ملت به برنامه‌های این جشنواره اشاره کرد و گفت: تجلیل از ۶ هنرمند داخلی و خارجی و اهدا “نشان دست خلاق” به آنان، برگزاری مسابقه “همای زرین” و تجلیل از آثار برتر هنرمندان در ۲۰ رشته صنایع دستی، تجلیل از پنج هنرمند پیشکسوت و ۱۰ اثر خلاق، برگزاری پنج مسابقه جنبی صنایعی دستی با محوریت طراحی و استارتاپ‌های صنایع دستی از برنامه‌های این اتفاق است.


ملت،از نامگذاری تعدادی از اماکن اصفهان(نام گذاری چهاراه های پیرامون رودخانه زاینده رود) به نام صنایع دستی اصیل اصفهان خبرداد و گفت:برگزاری این جشنواره نقطه آغاز راهیست که درخور شان ومنزلت هنرمندان صنایع دستی کشورمان باشد.
ملت به نامگذاری چهارراه ها به نام صنایع دستی اصفهان اشاره کرد و گفت: این اقدام شورای اسلامی شهر مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و در طرح اصفهان ۲۰۲۰ در نظر داشتیم که به برگزاری رویدادهایی در زمینه گردشگری بپردازیم.
وی برگزاری اجلاس مشترک شهرهای خلاق صنایع دستی بصورت مجازی را از دیگر برنامه های جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران اعلام کرد.

وی اضافه کرد: جشنواره بین المللی صنایع دستی مسیر را برای توسعه مشخص کرده و توجه مسوولان را بر سرمایه گذاری در حوزه های هنری و میراث فرهنگی و گردشگری متمرکز می کند.
دبیر جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران ادامه داد: در این جشنواره بالاترین نشان صنایع دستی دنیا در جمهوری اسلامی ایران(نشان دست خلاق) به برگزیدگان اهدا خواهد شد که علاوه بر کمک به بازاریابی در عرصه بین الملل ،عاملی برای حفاظت از جایگاه هنرمندان صنایع دستی و هنرهای سنتی خواهد بود.

وی با اعلام اینکه در جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران موضوع ایجاد رونق در صنعت گردشگری و تکرار سفر مسافران داخلی و خارجی رقم خواهد خورد، یادآور شد: سفر مجدد افراد بیشتر بر اساس برگزاری رویدادها و اتفاقات جدید خواهد بود چرا که بازدید از مناطق گردشگری برای چند مرتبه جذابیت ندارد.


وی اضافه کرد: برگزاری رویدادهای فرهنگی، جذابیت سفر را افزایش می دهد و زمینه ساز حضور مجدد گردشگران در یک منطقه می شود و این جشنواره به تحقق تکرار سفر به اصفهان کمک می‌کند.
جایزه نشان بین المللی «دست خلاق» در راستای پاسداری و نکوداشت مقام شامخ و ارزنده ی هنرمندان حوزه ی صنایع دستی و هنرهای سنتی ، به عنوان عالی ترین نشان این حوزه در عرصه های بین المللی در نظر گرفته شده و به 6 نفر(3 هنرمند داخلی و 3 هنرمند خارجی) اعطاء می گردد و نام دارندگان این نشان به عنوان میراث زنده بشری در حافظه تاریخی هنری دنیا ثبت و ضبط خواهد شد.

دومین قسمت مهم جشنواره «نشان همای زرین » است که در 20 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی به حائزین شرایط و رتبه های برتر مشارکت کننده در بخش های متعدد این مسابقه (که مربوط به رشته های صنایع دستی می باشد ) تخصیص یافته و اعطاء می گردد.برای هر رشته 3 تا 5 داور تخصصی در نظر گرفته شده است.

رشته های مذکور در دو بخش رشته های پررونق ( قلمکار – مینا سازی – قالی – سفالگری – منبت چوب – گلیم بافی – خاتم سازی – ملیله سازی – قلمزنی – زیورآلات سنتی – رودوزی های سنتی – چرم – زیلوبافی – نگارگری – شیشه گری سنتی – معرق چوب ) و رشته های کم رونق ( آیینه کاری – حجاری سنگ – گیوه بافی – قفل سازی) تقسیم بندی گردیده که رتبه های برتر هر رشته موفق به کسب این نشان میگردند و این نشان هرساله جزء لاینفک جشنواره بین المللی صنایع دستی ایران (نشان دست خلاق ) خواهد بود و دریافت کنندگان جایزه مذکور علاوه بر دریافت تندیس، لوح سپاس و جوائز نقدی، زمینه های نشان دست خلاق را به لحاظ سوابق فنی و تخصصی جهت سال های آتی برای خود فراهم می نمایند .

معاون صنایع‌دستی و هنرهای‌ سنتی میراث فرهنگی استان اصفهان دراین نشست خبری مطح کرد: جا دارد یادی کنیم از زنده یاد دکتر فریدون اله یاری مدیر کل اسبق میراث فرهنگی اصفهان که در این جشنواره نقش حیاتی داشت و از آغاز کلید خوردن این برنامه تا پایان زندگی اش دغدغه برگزاری جشنواره ای درخور نام اصفهان را داشت. جای ایشان در این جلسه و جشنواره خالی است، کسی که در کنار شورای شهر و شهرداری نقش محوری داشت و سیاست‌های مهم این جشنواره را تا روز آخر پیگیری کرد.

نورالله عبدالهی اضافه کرد: اضافه کرد: یکی از اهداف جشنواره این است که شهر جهانی صنایع دستی برای اصفهان و هنرمندان آن حفظ شود و در این راستا تلاش شده است که جشنواره با بیشترین توان و به بهترین نحو برگزار شود.
وی تاکید کرد: برای انتخاب یک شهر به عنوان شهر جهانی صنایع دستی مهم است که شهر برگزار کننده جشنواره‌های ملی و بین‌المللی باشد و اگر آیتم‌ها را حفظ نکنیم عنوان شهر جهانی گردشگری که باعث افتخار است از اصفهان گرفته می‌شود و باید فعالیت‌هایی کنیم که عضو شهرهای جهانی صنایع دستی بمانیم.

جشنواره بین‌المللی صنایع‌ دستی ایران در راستای اهداف کلان معاونت صنایع‌دستی و با تاکید وزیر میراث فرهنگی و بهنری منظور گفتمان‌سازی و ایجاد حوزه مناسب برای انتقال تجارب هنرمندان و تعالی بخشیدن به ارزش و شان بالای صنایع‌دستی ایران برگزار می شود.

اصفهان با داشتن یک سوم صنایع دستی جهان و نیمی از صنایع دستی کشور به “شهر جهانی صنایع دستی” مشهور است.